Większy kontrast
  • a
  • a
  • a
  • -
  • +

Podsumowanie kampanii 1% w roku 2016

Głównym celem przygotowanej przez Centrum Organizacji Kulturalnych kampanii informacyjnej było nakłonienie gliwiczan do zapoznania się z ofertą OPP działających lokalnie, tak aby pieniądze z 1 % podatku wspomogły właśnie ich działania. Do udziału w akcji zaproszone zostały wszystkie organizacje pożytku publicznego działające w Gliwicach.

Kampania informacyjna zaplanowana została na marzec i kwiecień 2016 roku – miesiące, w których najwięcej osób rozlicza się z Urzędem Skarbowym, a co za tym idzie ma możliwość przekazania 1 % podatku wybranej organizacji pożytku publicznego.

Organizatorzy przy pomocy różnych środków i narzędzi przekazywali mieszkańcom informacje o tym, że każdy podatnik ma prawo przekazać 1 % podatku wybranej organizacji, nie wiąże się to z żadnymi dodatkowymi kosztami i ponadto, że warto te pieniądze przekazać organizacji działającej właśnie w naszym mieście. W związku z tym GCOP zleciło zaprojektowanie i wydało materiały w postaci:

plakatów B3 w 5 wersjach graficznych zawierających historyjki obrazkowe dotyczące możliwości oddawania 1% podatku organizacjom pożytku publicznego (150 sztuk),

folderów A2 zawierających listę wszystkich działających na terenie Gliwic organizacji pożytku publicznego wraz z numerami KRS potrzebnymi do przekazania im 1 % podatku (2000 sztuk),

pocztówek w 5 wersjach graficznych (1000 sztuk) ze specjalnymi grafikami promującymi przekazywanie 1 % podatku,

zakładek do książek w 2 wersjach graficznych (1000 sztuk) ze specjalnymi grafikami promującymi przekazywanie 1 % podatku,

gadżetów reklamowych w postaci ołówków stolarskich  (1000 sztuk) z adresem strony www.1procent.gcop.gliwice.pl, na której znajdują się wszystkie niezbędne informacje dotyczące działań związanych z kampanią,  lista organizacji pożytku publicznego działających w Gliwicach i wyjaśnienie technicznych aspektów przekazywania 1 % podatku.

Materiały dystrybuowane były za pośrednictwem takich instytucji miejskich i placówek użyteczności publicznej jak:

– Gliwickie Centrum Organizacji Pozarządowych (5 filii),

– CK Łabędź w Łabędach,

– I Urząd Skarbowy w Gliwicach wraz z punktem rozliczeń w Urzędzie Miasta Gliwice,

– II Urząd Skarbowy w Gliwicach wraz z punktami rozliczeń w UM w Knurowie i w UM w Pyskowicach,

– Miejska Biblioteka Publiczna w Gliwicach (22 filie),

– Politechnika Śląska (10 wydziałów i jednostek na terenie Gliwic)

– gliwickie szkoły średnie za pośrednictwem Wydziału Edukacji UM w Gliwicach.

Oprócz tego materiały umieszczone zostały w ok. 20  punktach usługowych i handlowych na terenie miasta. Były to nich m.in. przychodnie lekarskie, apteki, sklepy prywatne, agencje ubezpieczeniowe, lokale gastronomiczne itp.

Aby trafić do jak najszerszego grona odbiorców, organizatorzy kampanii nawiązali współpracę z mediami.

Powstałe dzięki temu materiały publikowane były do końca kwietnia 2016 na antenie TV Imperium oraz Radia CCM. Składały się na nie: zapowiedź i siedem spotów telewizyjnych oraz trzy radiowe. Dodatkowo, kampania prowadzona przez GCOP była tematem jednego z odcinków programu Studio Prasowe emitowanego przez TV Imperium. Poniżej znajdują się linki do materiałów telewizyjnych:

http://tvimperium.pl/przekaz-1procent-podatku/kampania-medialna-dla-gcop-1-procent-podatku-2016-spot-1/

http://tvimperium.pl/przekaz-1procent-podatku/kampania-medialna-dla-gcop-1-procent-podatku-2016-spot-2/

http://tvimperium.pl/przekaz-1procent-podatku/kampania-medialna-dla-gcop-1-procent-podatku-2016-spot-3/

http://tvimperium.pl/przekaz-1procent-podatku/kampania-medialna-dla-gcop-1-procent-podatku-2016-spot-4/

http://tvimperium.pl/przekaz-1procent-podatku/kampania-medialna-dla-gcop-1-procent-podatku-2016-spot-5/

http://tvimperium.pl/przekaz-1procent-podatku/kampania-medialna-dla-gcop-1-procent-podatku-2016-spot-6/

http://tvimperium.pl/przekaz-1procent-podatku/kampania-medialna-dla-gcop-1-procent-podatku-2016-spot-7/

http://tvimperium.pl/studio-prasowe/przeznaczyc-1-podatku-gliwickie-opp/

Kolejnym elementem kampanii była Jednoprocentowa Pecha Kucha Night – spotkanie, podczas którego przedstawiciele gliwickich OPP mieli możliwość bezpośredniego zaprezentowania przed publicznością swoich działań i korzyści płynących ze zbiórki 1% podatku. Do udziału w tym wydarzeniu zgłosiło się siedem organizacji pozarządowych, których przedstawiciele przygotowali i zaprezentowali wystąpienia w formacie 20 slajdów po 20 sekund.

Chcąc dotrzeć z informacją o możliwości przekazywania 1 % podatku gliwickim OPP również do młodzieży i seniorów, organizatorzy kampanii zaplanowali bezpośrednie spotkania z ich przedstawicielami. Jedno z nich odbyło się dzięki współpracy z Centrum Wolontariatu, które opiekuje się grupą Liderów Klubów Seniora. Na marcowym spotkaniu tej grupy przekazane zostały informacje dotyczące możliwości oddawania 1 % podatku gliwickim OPP oraz materiały związane z kampanią. Przedstawiciele  siedmiu klubów, a także obecny na spotkaniu przedstawiciel gliwickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku zobowiązali się do przekazania informacji i druków członkom klubów i UTW na najbliższych spotkaniach.

W dotarciu do młodzieży pomogli natomiast pracownicy Domu Aktywnej Młodzieży, którzy edukowali uczniów szkół w zakresie tematyki związanej z przekazywaniem 1 % podatku, w ramach prowadzonych przez siebie lekcji warsztatowych. Ich uczestnicy otrzymali również materiały drukowane z prośbą o zaprezentowanie ich swoim rodzicom. W ramach tego działania odbyło się siedem lekcji warsztatowych.

Na gliwickim rynku zainstalowano wystawę prezentującą lokalne organizacje mające możliwość przyjmowania 1 % podatku. Składa się ona z wielkoformatowych, dwustronnych tablic przedstawiających opisy gliwickich OPP wraz z numerami KRS i specjalnie zaprojektowane grafiki. Kolejnymi punktami eksponującymi wystawę były CH FORUM i  przestrzeń przed wejściem do Palmiarni Miejskiej w Parku Chopina. Jednocześnie, w kwietniu, na ulicach naszego miasta pojawiły się autobusy z grafiką dotyczącą dotycząca możliwości przekazywania 1 % podatku lokalnym OPP. Dwa autobusy kursowały na linii A4, przejeżdżając przez najruchliwsze ulice miasta.

W przestrzeni internetowej informacje związane z kampanią publikowane były głównie za pośrednictwem strony www.1procent.gcop.gliwice.pl, a także za pośrednictwem facebookowego profilu GCOP. Równocześnie rozsyłany jest także cykliczny newsletter z nowościami dotyczącymi akcji promocyjnej prowadzonej przez GCOP.